Współpraca B2B i B2C – w czym tkwi ich różnica?

Zarówno b2b, jak i b2c określa się mianem współprac. Podstawowym czynnikiem różniącym je od siebie jest grupa docelowa, do której są kierowane. Na czym dokładnie polegają i w jakich sytuacjach mogą być wykorzystywane? Współpraca b2b i b2c to obecnie podstawy wielu branży.

Współpraca b2b i b2c – różnice

B2b to inaczej porozumienie “Business to business”. Oznacza to, że zachodzi ono pomiędzy dwoma firmami. Swój udział w takiej współpracy mają nie tylko właściciele firm, ale również producenci, dystrybutorzy, kontrahenci, magazynierzy, dostawcy, i hurtownie. Każdy z uczestników współpracy b2b jest równie ważny, ponieważ w większości przypadków nie byłyby one bez niego możliwe do realizacji. 

Współpraca b2b opiera się na:

  • przygotowaniu oferty, kilku ofert oraz zamówień, 
  • potwierdzaniu i finalizowaniu transakcji,
  • wyszukiwaniu nowych korzystnych ofert,
  • prowadzeniu działań marketingowych.

Model b2b funkcjonuje na dwóch rodzajach rynków. Jest rynek horyzontalny – działający na przestrzeni kilku branż, niekoniecznie ściśle związanych z produkcją. Drugi to natomiast rynek wertykalny – polegający na handlu w obrębie ściśle produkcyjnym.

Skrót b2c oznacza natomiast współpracę “Business to client”, która w tym przypadku przebiega pomiędzy firmą, a klientem końcowym. W przypadku współpracy Business to client – w przeciwieństwie do relacji b2b – zazwyczaj konsument podejmuje decyzje pod wpływem impulsów i emocji. Dlatego bardzo ważna jest komunikacja emocjonalna, która wywołuje w klientach pozytywne reakcje, przyciąga uwagę i zwiększa zainteresowanie produktem. 

Poza bezustannym pozyskiwaniem nowych klientów współpraca b2c ma także na celu utrzymywanie stałych, zażyłych relacji z obecnymi klientami. Do tego celu wykorzystuje się różnego rodzaju akcje reklamowe i promocyjne oraz konkursy, a przede wszystkim programy lojalnościowe.

Sprzedaż b2c i b2b – na czym polegają?

Obydwie współprace różnią się od siebie również procesem sprzedażowym. Podczas gdy relacje b2b opierają się na sprzedaży towarów do użytku służbowego, często hurtowo – na masową skalę, klienci prywatni kupują na użytek własny. 

Proces zakupowy pomiędzy przedsiębiorstwami jest zdecydowanie bardziej złożony niż ma to miejsce w przypadku sprzedaży b2c. To decyzja, której nie podejmuje pojedyncza osoba, ale stoi za nią cała grupa osób decyzyjnych. Konsekwencje wynikające ze złego wyboru są analogicznie dużo większe. Musi być on zatem bardzo dobrze przemyślany. 

Relacje b2b wymagają także specjalnych dokumentów świadczących o możliwości zakupu konkretnego towaru, co nie jest wymagane przy drugim rodzaju współpracy. Klient indywidualny może w większości przypadków sfinalizować zakup tuż po podjęciu decyzji z nim związanej.

Współpraca b2b i b2c oraz relacje w branży e-commerce

Oferta e-commerce jest prosta w przypadku klientów  indywidualnych. Klient, często bez konieczności logowania się do sklepu internetowego, ma możliwość zapoznania się z opisem produktów zamieszczonych na stronie, wyboru konkretnego produktu z listy, a następnie dokonania szybkiej transakcji bez wychodzenia z domu, płacąc przelewem lub przy odbiorze.

W przypadku współpracy b2b proces jest nieco bardziej skomplikowany, ponieważ system musi przyjmować różnorodne formy zleceń pod względem zamówień i płatności. Powinien także wydawać faktury i dbać o bezpieczne przechowywanie bazy danych klientów. 

System dostosowuje proponowane grupy produktów do zalogowanego odbiorcy. Taki proces znacznie usprawnia przedsiębiorstwom zakupy oraz stanowi duże ułatwienie dla sklepów i hurtowni, z których zamawiane są produkty. Systematyzuje również współpracę obu stron, wprowadzając porządek i przejrzystość zamówień. Aby współpraca w obszarze b2b była jeszcze przyjemniejsza, przedsiębiorstwa mogą zintegrować ze sobą swoje systemy, dzięki czemu zarządzanie transakcjami jest efektywniejsze.